3/16/2014

Od myśli koncepcyjnej do prototypu, czyli jak powstaje mebel



W momencie rozpoczęcia pracy w Pracowni Projektowania Mebla w Akademii Sztuki, a był to 2010 rok, nie przypuszczałam, że będzie to tak pasjonująca i wciągająca praca. Nie chodzi tylko o prestiż i dodatkowe doświadczenie zawodowe, raczej mam tu na myśli pracę ze studentami, którzy są dla mnie nieustającą inspiracją.
Bardzo lubię moment, kiedy zaczynamy pracę nad określonym tematem semestralnym. Studenci niepewnie przystępują do zadania, a ja nie wiem czego mogę się po nich spodziewać. Razem pracujemy nad wizją i formą, wzajemnie się nakręcając na nowe możliwości. Zajęcia odbywają się jako ćwiczenia i wykłady, ale to właśnie indywidualne korekty dają najwięcej możliwości twórczego rozwoju, rozwijają wyobraźnię, kształtują nowe postrzeganie formy, analizując przy tym funkcję i ergonomię oraz pamiętając, że każdy projekt ma służyć ludziom.
Pracę nad meblem zaczynamy od określenia funkcji i nakreślenia przeznaczenia przestrzeni w jakiej będą się znajdować, zebrania wymiarów i gabarytów. Badanie polega na pomiarach podobnych mebli z natury, szukaniu inspiracji - tu jest różnie, studenci poszukują natchnienia w naturze, materiałach i strukturach miejskich, architekturze, czasem nawet w historii. Wiadomo, że otwarcie się na innowacyjne myślenie wyzwala nowe formy. Po tak przygotowanym researchu możemy zaczynać pracę nad dalszymi etapami projektu.
Następnym krokiem, chyba najtrudniejszym, nie tylko dla studenta, są pierwsze szkice i makiety koncepcyjne w skali 1:10. Po wielu rozmowach, korektach, zaakceptowaniu formy, dostosowania wymiarów i kątów, sprawdzenia mechanizmów i ergonomii na makiecie w skali 1:1 wykonanej z zastępczych materiałów, możemy przystąpić do wykonania pierwowzoru. Z całego procesu nauczania najlepsze są efekty - gdy widzimy jak z szybkiego szkicu koncepcyjnego powstaje prototyp mebla, którego nie powstydziłaby się renomowana firma. Mam tu na myśli prototyp w skali 1:1 z materiałów docelowych, wykonany często przez samych studentów, jedynie przy pomocy lokalnych rzemieślników. Oczywiście nasi studenci cały czas uczestniczą w procesie realizacyjnym zaprojektowanych przez siebie mebli, jest to dla nich bardzo cenne doświadczenie, pomocne przy dalszych pracach nad kolejnym meblem, nie tylko dlatego, że student zna już możliwości technologiczne, ale przede wszystkim poznał już problemy, jakie może napotkać podczas kolejnej realizacji. Jest to proces, który trwa najdłużej, ale zawsze po skończonej pracy widać efekty i to jest najcenniejsze - obserwować jak powstaje gotowy produkt.

Poniżej droga projektowa na przykładzie mebla do przechowywania autorstwa Martyny Wojciechowskiej, studentki Akademii Sztuki w Szczecinie. Pracownia Projektowania Mebla, prowadzący prof. Marek Owsian, mgr Katarzyna Utecht.

Początkowe szkice

Pierwsza makieta

Makiety w skali 1:10

Dalsze poszukiwania formy

Końcowa makieta w skali 1:10

W trakcie realizacji

Prototyp 1:1

Prototyp 1:1

Plansza prezentacyjna



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz